Bloementapijt 2024

2022

In het teken van verandering ​ 

Het Bloementapijt 2022 betekende een terugkeer naar de bron, en was een herinterpretatie van de motieven van Arabesken, het eerste Tapijt van 1971. Maar “Rhizome”, het motief van 2024, is op meerdere vlakken een ware breuk, hoewel het tegelijk de traditie respecteert. 

Historisch gezien bestond het Tapijt van de Grote Markt voornamelijk uit begonia’s. Maar dit jaar maken die plaats voor schitterende Kempische dahlia’s. De organisatoren van het Bloementapijt van Brussel hebben die van Bloemencorso Loenhout aangesproken, die ook voor de editie 2022 al de nodige dahlia’s hadden geleverd. 

Dit jaar zal meer dan 80% (1.300 m2) van het reusachtige tapijt van 1.600 m2 worden samengesteld met verse dahlia’s in verschillende kleuren en variëteiten. De dahlia is immers een bloem die in België gekweekt wordt, en die tegelijk robuust is én decoratieve waarde heeft. Op de wagens van de corso in Loenhout worden er miljoenen gebruikt. De 72ste editie van deze bloemenparade zal plaatsvinden op 8 september. De editie 2023 wist niet minder dan 17.000 bezoekers te lokken die de 32 wagens kwamen bewonderen, die met in totaal 4 miljoen dahlia’s werden bekleed! 

project Whoups 3

Whoups, Luikse straatartiest!

Voor de organisatoren was deze verandering van bloemen een ideale gelegenheid om het imago van het tapijt te verjongen met een ontwerp dat breekt met de conventies van de voorgaande edities, en zo een nieuw publiek aan te trekken en tegelijk de trouwe fans te behouden.

Tot nu toe was het motief van het Bloementapijt altijd verbonden met een cultureel evenement, het eregastland of een jubileum. Wortelstok werd speciaal en exclusief bedacht voor het Bloementapijt. Het is een knipoog naar Brussel en de art nouveau, en een eerbetoon aan de streetart, de jeugd en het surrealisme.

Het werd ontworpen door Océane Cornille, een Luikse straatartieste, na haar studie grafische vormgeving aan de École Supérieure des Arts de Saint-Luc in Luik, onder het pseudoniem ‘Whoups’. Ze gebruikt de bewegingen van planten als metafoor voor menselijke onderwerpen. 

“In mijn artistieke benadering laat ik me inspireren door het concept van de plantaardige wortelstok om de complexiteit en onderlinge verbondenheid van Brussel weer te geven. De lijnen van mijn werk staan voor de wortelstok van planten, maar zijn ook een metafoor voor de stedelijke ‘wortelstok’, waar wijken samenkomen en uit elkaar gaan in een complex en dynamisch netwerk. Net als de wortels van een plant kruisen en overlappen die lijnen elkaar, en creëren ze een dicht en organisch netwerk dat de diversiteit en vitaliteit van Brussel weerspiegelt”, verduidelijkt de jonge artieste.